Zpětné odkazy a jejich parametry

zpětné odkazy
Foto: Unsplash

Zpětné odkazy jsou substancí celého digitálního prostředí. Právě provázanost webových stránek napříč internetem z něj dělá síť v pravém slova smyslu. Čím lepší má webová stránka odkazový profil, tím lepších kvalit dosahuje jak v rancích, tak ve výsledcích vyhledávání. Z provozovatelů webových stránek a e-shopů se tak stávají lovci odkazů, které jsou v kódu označeny follow, resp. nejsou nijak označeny. Jak si ale ukážeme, odkazy mohou nabývat i dalších hodnot a rozhodně není od věci usilovat o ně.

Follow, do follow

Takto se nazývají zpětné odkazy (hypertextové), které část hodnoty (kvality) odkazujícího webu přenášejí na odkazovaný web. Mezi linkbuildery a tvůrci webových stránek jsou samozřejmě nejžádanější a nejhodnotnější.

Follow odkaz vypadá v html zápisu takto:

<a href="https://www.nejakaadresa.cz/">anchor text</a>

Jak vidíte, v html zápisu není zapsáno „follow“ nebo „dofollow“. Přesto je takový odkaz v naprostém pořádku.

Lze se také setkat s tímto zápisem:

<a href="https://www.nejakaadresa.cz/" target="_blank" rel="noopener">anchor text</a>

Tento zápis znamená, že se odkaz otevře v novém okně. Parametr „noopener“ je uváděn u takových odkazů z bezpečnostních důvodů a na kvalitu odkazu nemá žádný vliv, stejně jako otevření v novém okně.

Nofollow

Parametr „nofollow“ říká vyhledávačům, že nemají odkaz spojovat s odkazující a cílovou stránkou. To ale neznamená, že o nich např. Google neví. Hodnota stránky se však nepřenáší? A proč je dobré mít takový odkaz ve svém odkazovém portofoliu? Vyhledávače se neustále vyvíjí a webová stránka, která má mix odkazů (linkjuice) ukazuje robotům, že je ve světě internetu jaksi „zavedená“, a proto by část vašich odkazů rozhodně měla mít i tento parametr.

Zapisujeme takto:

<a href="https://www.nejakaadresa.cz/" rel="nofollow">anchor text</a>

Opět lze kombinovat s otevřením v novém okně pomocí target=“blank“ a „noopener“.

Mimochodem odkazy s parametrem „nofollow“ používá třeba Wikipedia.

Sponsored

Od roku 2019 Google akceptuje i parametr „sponsored“. Jeho význam je zřejmý už z názvu a takto by měly být označeny všechny odkazy v placeném článku.

Zde je příklad zápisu:

<a href="https://www.nejakaadresa.cz/" rel="sponsored">anchor text</a>

A opět lze parametr kombinovat s otevřením v novém okně pomocí target=“blank“ a „noopener“.

Ugc

Méně známým parametrem je „ugc“. Tyto zpětné odkazy máte pod kontrolou jen minimálně, jelikož jsou jimi označeny odkazy v diskuzích. I tyto odkazy samozřejmě mají svoji cenu, minimálně ukazují, jaký je o vaši stránku nebo e-shop zájem. Pokud je ovšem takových odkazů moc, je to špatně a signalizuje to na spamování (ať už chtěné nebo nechtěné).

<a href="https://www.nejakaadresa.cz/" rel="ugc">anchor text</a>

Co je to anchor text

Jedná se o viditelný text hypertextového odkazu, který při správné formulaci zvyšuje relevanci odkazované stránky. Měl by tedy obsahovat klíčová slova. Nelze však jeho význam přeceňovat. Na délce nezáleží, tento mýtus je sice pevně zakořeněn z minulosti, ale roboti vyhledávačů stále lépe textu rozumí. Přesto extrémně dlouhé anchor texty nejsou vhodné už kvůli čtenářům.